Jernbanestasjoner


Vennesla stasjon

Vennesla stasjon er i dag en stasjon på Sørlandsbanen. Den ligger på Vigeland. Vennesla stasjon lå opprinnelig til den smalsporede Setesdalsbanen og stod ferdig da banen ble åpnet på strekningen Kristiansand– Byglandsfjord i 1895. Stasjonsbygningen er i likhet med de øvrige stasjonene som opprinnelig lå til Setesdalsbanen, tegnet av Paul Due. Vennesla ble tilknyttet Sørlandsbanen da denne åpnet på strekningen Nelaug–Kristiansand i 1938. Samtidig ble Grovane, mindre enn 4 km lenger nord i kommunen, endestasjon for Setesdalsbanen. Beliggenheten ble i sin tid bestemt av hensynet til industrien, og det ble bygd to sidespor til Huntonit og Hunsfos fabrikker. Disse to sidesporene er i dag uten trafikk, og sporet inn til Huntonit er tatt bort. Sporet inn til Hunsfos fabrikker eksisterer ennå, men er mer eller mindre nedlagt.

Viser fra venstre; Vennesla stasjon, Grovane stasjon, Iveland stasjon og Hægeland stasjon



Grovane stasjon

Stasjonen ble anlagt i forbindelse med åpningen av den smalsporede Setesdalsbanen fra Kristiansand til Byglandsfjord i 1896. I 1938, da Sørlandsbanen ble åpnet på strekningen fra Nelaug stasjon til Kristiansand, ble Grovane ny endestasjon, sporbruddstasjon, for Setesdalsbanen med omstigning og omlasting fra tog på smalspor til tog på normalspor (1067/1435 mm). Fra 1937 og frem til åpningen ble stasjonen oppgradert med anlegg for stalling og vedlikehold av lokomotiver, ramper for omlasting av gods og plattformer for omstigning av passasjerer. Store deler av dette er intakt. Det er besluttet at manglende deler skal rekonstrueres. Opprinnelig ble skinnegangen for Setesdalsbanen fjernet på stasjonen, men denne er siden gjenopprettet slik at Grovane nå fremstår som landets eneste sporbruddsstasjon med tre skinnespor ved perrongene. Etter at Setesdalsbanen ble nedlagt, har stasjonsområdet på Grovane vært utgangspunkt for entusiastene som har fått i gang drift av en museumsjernbane på deler av den gamle traséen, i første omgang til Beihølen, fra 2004 på den 8 km lange strekningen frem til Røyknes stasjon. Grovane stasjon har landets eneste kullskur som fortsatt er i bruk.

Iveland stasjon

Stasjonen ligger i Vennesla kommune mellom Røyknes og Kile. Den er i dag benyttet som privatbolig.

Hægeland stasjon

Hægeland stasjon på Setesdalsbanen åpnet i 1895 og var endestasjon til banen ble forlenget året etter. Stasjonen ligger på Kile ved Kilefjorden. Stasjonsbygningen ble som de andre på banen, tegnet av Paul Due. Det dreier seg i utgangspunktet om samme bygningstype som på stasjonene Vennesla, Grovane, Iveland, Moisund, Hornnes og Evje. Banen ble nedlagt i 1962, og sporene langs bygningen er revet opp. Riksvei 9 går nå i det som var togtraséen, mens veien i gamle dager gikk på den andre siden av stasjonen. Stasjonen huser nå Kile mineralsenter.

Røyknes stasjon

Røyknes ble åpnet først som stoppested ved den midlertidige driften i 1895, men hadde status som stasjon omtrent mellom 1920 og 1950. På grunn av statusen som stoppested, fikk Røyknes fra starten i 1895 kun et uværsskur lik de som sto på Hornesund, Syrtveit og Strai holdeplasser (arkitekt Paul Due). I 1912 fikk Røyknes ny bygning, lik Flaten på Arendalsbanen og Svenkerud på Bergensbanen. Denne var preget av jugendstilen, tegnet av Harald Kaas (f. 1868). Det kom også vanntårn, bu for baneavdelingen og tønnestavbuer. Røyknes stasjon og de andre tilhørende byggene ble revet kort tid etter nedleggelsen i 1962.

I 2004 sto Røyknes stasjon gjenoppbygd. Stasjonsbygningen er den som opprinnelig sto på Svenkerud. Den ble tatt fra hverandre, fraktet ned til Røyknes og satt opp igjen. Bygningen er delt inn i tre rom, med venterom i sørenden, billettkontor i midten og godsavdeling i nordenden. Vanntårn og privetbygning ble bygd opp delvis etter tegninger, og delvis etter foto og samtaler med folk som hadde tilknytning til Røyknes på denne tiden. Røyknes stasjon er i dag endestadsjon for museumsjernbanen Setesdalsbanen.


(Kilde og bilder under: Setesdalsbanens venner)