Plakat Butjønn utsiktspunkt og Kvarstein teglverk

Du kan finne stedet ved å gå denne turen. Vakker runde ved Sagevann og Butjønn, Kvarstein - UT.no

Parker på p plass ved Sagevann og ta den fine grusveien rett frem som går rett nord for Sagevann. Etter 500 m tar du til venstre og går god grusvei langs Fiskebekken. Etter ytterligere 300 m kommer en ny trebro over bekken. Ta den og gå den smale stien opp kleiva. Ta til høyre i krysset og til venstre igjen etter bare 100 m etter forrige kryss. Gå den smale fine stien opp over åsen og gå rett frem. Hold skogsvei litt bratt nedover og du ser tjernet Butjønn som du går rundt. Men ikke gå tett langs tjernet med en gang slik kartet viser. Ta heller skauveien som gir en noe større runde rundt vannet. Snart er du ved demningen. Husk å ta til høyre etter demning for å få med deg den flotte utsikten. Gå så rett fram og tilbake på den gode skauveien du følger tilbake til p plass.

Kvarstein teglverk
Demningen ble bygd da Kvarstein teglverk kom. Det kunstige vannet som ble dannet etter oppdemningen ble kalt Butjønn (før het stedet Knarledalskjerret). Tomten til teglverket (ligger i området der hovedveien går forbi Sagedalen/Nygaard) ble kjøpt for 270 kr. Selger var Tønnes Knudsen. Kjøperen var byggmester Morten Tobias Mortensen som startet opp teglverket i 1881 sammen med Harald Kirsebom. Begge to hadde vært ansatt ved Otteraaen papirfabrikk som gikk konkurs. De gikk da sammen om teglverket på Kvarstein. Etter hvert ble Mortensen eneeier av bruket. For å få vann til å drive det store vannhjulet ble det demmet opp et kunstig vann som ble kalt Butjønn. Vannet herfra ble ledet ned til teglverket. Grunnen til at teglverket ble lagt her var den store mengden med leire som var i dette området. Dette var leire som ble avsatt i sjøen som dekket området like etter istiden. Det var to leirmøller ved verket. Den ene var for takstein og den andre var for murstein. Mursteinsmølla ble ikke drevet ved hjelp av vann, men av to hester som gikk i ring rundt mølla. Teglverket hadde en gullalder like etter den store bybrannen i Kristiansand i 1892. Teglverket ble lagt ned i løpet av første 10-år på 1900-tallet.

Utsnitt av bildet fra Kvarstein teglverk.   Mannen med pipe er Gustav Olsen Sagedal. Foran sitter barna hans, Ole, Ingrid og Dania. Gustav var formann på teglverket.

Morten Tobias Mortensen

Demningen ble bygd da Kvastein Teglverk kom. Det kunstige vannet som ble dannet etter oppdemningen ble kalt Butjønn.